Omwille van COVID-19 werken wij steeds op afspraak - Lees meer ...
Phishing mail herkennen

Hoe herken je phishing mails en moet je ze melden? Je KBC-verzekeringsagent geeft je concrete tips over het herkennen van deze berichten en hoe je ze kan melden.

Tegenwoordig kom je er bijna dagelijks mee in aanraking: malafide mails die naar je persoonsgegevens vragen. Daarbij zijn de tijden van mails die een erfenis van enkele honderdduizenden euro’s aankondigen al lang verleden tijd. Vandaag gaat het steeds vaker om mailverkeer waarbij het moeilijk is om te achterhalen of het om frauduleuze zaken gaat.

Het geheel van dat soort mails noemen we phishing. Als KBC-verzekeringsagent geven we je graag enkele tips mee om phishing mails te herkennen en de gevolgen ervan te voorkomen.

Wat is een phishing mail?

Een phishing mail is een valse mail die wordt verstuurd met de bedoeling om jouw gegevens te bemachtigen. In veel gevallen wordt er naar bankgegevens gevraagd, maar ook wachtwoorden en geld worden vaak ontfutseld.

Daarnaast gebeurt phishing niet alleen via mail. Ook telefonisch, via WhatsApp of via sms moet je alert zijn voor dit soort berichten.

Met een verkeerde klik op een link of bijlage kan je op je apparaat oplichters toelaten die er privégegevens verzamelen of schadelijke programma’s installeren.

Waarom krijg jij phishing mail?

Wanneer je een phishing mail krijgt, hoef je niet van het ergste uit te gaan. De afzender heeft jouw gegevens op dat moment nog niet kunnen bemachtigen. Er zijn namelijk heel wat manieren om een mailadres te bemachtigen en vaak is het gewoon op het internet te vinden.

Hoe kan je zo’n phishing mail herkennen?

Phishing mails zijn op veel manieren te herkennen. Enkele van de belangrijkste aandachtspunten zijn de volgende:

  • Een phishing mail komt onverwacht en zonder reden.
  • Vaak staat de mail vol taalfouten en is hij vreemd opgesteld.
  • Je wordt zelden persoonlijk aangesproken. Een vage aanspreektitel of je mailadres als aanspreking is een teken dat er iets niet klopt.
  • Een afzender waarvan je het mailadres niet kent kan je best even opzoeken.
  • Cybercriminelen gebruiken in hun mailadres vaak de naam van een bekend bedrijf. De aandachtige lezer kan echter zien dat die nét iets anders gespeld is.
  • Staat er een link in de mail? Zweef er dan even over met je muis, dan zie je de volledige url en kan je uitmaken of de link verdacht is.
  • Zit er een mail in je spam? Dan kan je ervan uitgaan dat die niet te betrouwen is.

Wat als ik mijn gegevens doorgeef?

Heb je op een link geklikt, bankgegevens of wachtwoorden doorgegeven? Waarschuw dan je vrienden, bel CardStop en verander je wachtwoord onmiddellijk op alle plaatsen waar je net dat wachtwoord gebruikt.

Wat kan je doen indien je phishing mails krijgt?

  • Klik niet op de link die in de mail staat
  • Stuur de mail niet door naar je andere contacten
  • Vul geen persoonlijke gegevens in
  • Heb je een valse mail van de bank gekregen? Breng de bank dan zo snel mogelijk op de hoogte.