Dit is een DEMO website ter illustratie van de functies van KBC-Agent - Hebt u vragen hierover? - Lees meer ...
Schade door een auto-ongeval: 5 tips voor een vlotte uitbetaling

Een mistige januarimorgen, een ongelukkig maneuver of een voorrangsbord gemist? Wat de oorzaak ook is, elke autobotsing betekent gedoe. Ook al heb je ‘maar’ blikschade. In dit artikel lees je welke stappen je moet zetten om snel de schadevergoeding te krijgen waar je recht op hebt.

Deel op Facebook X LinkedIn

Verkeersveiligheid verzekeren

Plaats de gevarendriehoek en zet je knipperlichten aan om andere weggebruikers te wijzen op de stilstaande voertuigen. Trek zelf een fluohesje aan. Raakte er iemand gewond? Bel dan altijd het nummer 112, ook bij lichte verwondingen moet de politie een proces-verbaal opmaken.

Vielen er gelukkig geen gewonden? Maak dan zo snel mogelijk de weg vrij. Maar zorg er eerst voor dat er over het ongeval geen discussie kan ontstaan met de andere bestuurder.

Twijfel over de botsing uitsluiten

Voor je de voertuigen verplaatst – alleen wanneer er geen gewonden zijn – teken je met krijt af waar die stonden toen ze botsten. Maak foto’s van de situatie én een schets. Doet je auto het niet meer? Laat dan de gevarendriehoek staan en contacteer meteen ons callcenter, we helpen je verder.

Zodra de voertuigen van de weg af zijn, vul je een Europees aanrijdingsformulier in. Hierop geven jij en de andere bestuurder elk je versie aan van wat er gebeurd is. Hecht daarbij veel belang aan de schets van de situatie, die is achteraf cruciaal voor beide verzekeraars om over het ongeval te kunnen oordelen. Ga je niet akkoord met wat de tegenpartij noteert of tekent, vermeld dit dan op het formulier in plaats van het te ondertekenen.

Je kan er ook voor kiezen om een digitaal Europees Aanrijdingsformulier in te vullen, via de app Crashform. Die begeleidt je om alle gegevens juist door te geven en voorkomt dat je iets over het hoofd ziet. De app bezorgt het formulier bovendien rechtstreeks aan je verzekeraar, waardoor het sneller behandeld wordt.

Kom langs bij je KBC-verzekeringsagent

Na het verkeersongeval breng je zo snel mogelijk KBC-verzekeringen op de hoogte. Dat kan via de smartphoneapp KBC Mobile of met een telefoontje naar ons kantoor.

In beide gevallen begeleiden wij je bij de schadeafhandeling. Met andere woorden: we zorgen ervoor dat je, zowel voor lichamelijke schade als voor schade aan voorwerpen, de vergoedingen krijgt waarop je recht hebt.

We checken welke kosten je autoverzekeringspolis precies dekt, zoals de herstellingskosten van je auto, medische kosten of inkomensverlies doordat je gewond bent of je auto niet kan gebruiken. Vaak vergoedt je verzekering nog heel wat andere kosten die voortvloeien uit het ongeval.

Laat je auto herstellen

Je kiest zelf bij welke garagist je je wagen laat herstellen. Bedraagt de herstellingskost meer dan 500 euro, dan laat KBC Verzekeringen de schade vaststellen door een auto-expert.

Werk je samen met een hersteller uit ons netwerk, dan hoeft er geen aparte expert de schade te analyseren en zal je schadevergoeding sneller uitbetaald worden. Bovendien betaalt KBC de garagist dan rechtstreeks. De eventuele franchise moet je wel zelf betalen, en dat bedrag hangt af van de specifieke voorwaarden in jouw verzekeringspolis.

Gewond? Rechtsbijstand inschakelen

Raakte je bij het auto-ongeval zelf gewond, haal er dan altijd de politie bij. Laat vervolgens je kwetsuren verzorgen én documenteren door een arts. Informeer ook ons zo snel mogelijk, want dan kunnen we je belangen het best verdedigen. Zeker wanneer je polis rechtsbijstand omvat.

Om ervoor te zorgen dat je de volledige schadevergoeding krijgt die je toekomt, is het van groot belang dat je ons alle documenten (bv. facturen) bezorgt die iets met het ongeval te maken hebben. Wij nemen contact op met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij om ervoor te zorgen dat je schade zo snel mogelijk vergoed wordt. Dat gebeurt vaak het snelst wanneer we tot een minnelijke regeling komen, al beslis jij natuurlijk zelf of je daarmee akkoord gaat.

Raken we het niet eens met de tegenpartij, dan starten we een gerechtelijke procedure voor je op en betalen we de kosten die daarbij komen kijken. Krijg je uiteindelijk gelijk van de rechter, dan betaalt de tegenpartij ook je schade.

In deze online tool kan je alle bovenstaande stappen nog meer in detail doornemen.

 Maak een afspraak